Saturday 23 April 2011

BUKU : BID’AH HASANAH : TOKOK TAMBAH AMALAN RASULULLAH

http://akob73.blogspot.com/

Assalaamu'alaikum

Alhamdulillah sebuah lagi buku saya telah berada di pasaran dan kali ini saya mengupas satu isu yang sentiasa hangat dan kontroversi. Namun bagi saya penjelasan tentang hal ini tetap perlu diteruskan demi untuk menyemai budaya cintakan sunnah Nabi atau Ittiba’. Kali ini saya amat berbesar hati kerana dapat bekerjasama dengan seorang pendakwah muda yang berakhlak mulia serta tinggi ilmunya iaitu Ustaz Mohamad Khairi bin Nawawi. Secara kebetulan beliau juga merupakan graduan dari universiti yang sama seperti saya iaitu UIAM. Semoga buku ini dapat memperjelaskan isu yang kontroversi ini agar segala kekusutan yang membelakanginya dapat diuraikan secara ilmiah dan hikmah. Buku ini juga diharapkan agar dapat membangkitkan perasaan cintakan sunnah Nabi SAW serta menolak segala bentuk tokoh tambah dalam hal-hal berkaitan agama.

TAJUK : BID’AH HASANAH : TOKOK TAMBAH AMALAN RASULULLAH
PENULIS : Mohd Yaakub bin Mohd Yunus
PENYUNTING : Ustaz Mohamad Khairi bin Nawawi
PENERBIT : Karya Bestari (Karangkraf)
MUKASURAT : 204
HARGA : Semenanjung Malaysia – RM10.00 Sabah / Sarawak – RM13.00
UNTUK MELANGGAN : Sila ke http://www.alaf21.com.my/ atau hubungi 03-5511 8820 / 8821

=========================================================================

Matlamat tidak menghalalkan cara. Begitulah ungkapan yang sesuai bagi menggambarkan haramnya perbuatan menokok tambah atau bid’ah dalam ibadah. Pengharaman ini jelas disebut dalam al-Qur’an, sunnah mahupun kitab-kitab ulama terdahulu. Hakikatnya Islam telah sempurna dan tidak perlu kepada tokok tambah. Bahkan perbuatan ini dapat memburukkan wajah Islam dek timbulnya percanggahan fakta dan amalan yang membebankan umat. Tambahan pula, ia menjadi punca perpecahan umat Islam.

Malangnya, terdapat pihak yang cuba menghalalkan tokok tambah dalam agama dengan menyatakan ia Bid’ah Hasanah. Alasan merela ialah: “Apa salahnya? Amalan ini baik dan ini ibadah, bukannya maksiat.” Mereka juga menggunakan kata-kata Imam al-Syafie dan ulama-ulama lain sebagai hujah menyokong kenyataan mereka.

Bolehkah kita melakukan tokok tambah dalam agama dengan alasan niat yang baik? Adakah benar para ulama khususnya mazhab Syafie membenarkan tokok tambah dalam ibadah? Segala kemusykilan serta salah faham berhubung dalil-dalil yang membolehkan bid’ah hasanah ini dikupas dan diolah di dalam buku ini dengan hujah yang jelas daripada al-Qur’an dan al-Sunnah.

No comments: